Stan Sektora nowoczesnych Usług Dla Biznesu w 3cITy

Edycja 2021

2020! Co to był za rok! Rok, który nas przetestował, rok, który zdecydowanie nas zmienił. Rok, w którym mimo wszystko pomorski sektor nowoczesnych usług dla biznesu nie przestawał się rozwijać (2000 więcej miejsc pracy w porównaniu z rokiem poprzednim), nie przestawał witać nowych inwestorów i wspierać istniejących, a przede wszystkim pozostawał najlepszym miejscem do prowadzenia biznesu.

2020 był rokiem, który przetestował, ale nigdy nie pokonał społeczności, którą pomogliśmy zbudować i który umożliwił nam ulepszanie i wprowadzanie innowacji w naszych usługach.

Chociaż tak naprawdę nic z tego nie byłoby możliwe bez zaufania, jakim obdarzyliście nas, nasi partnerzy! Dziękujemy Wam za to!

Marcin Grzegory -Zastępca Dyrektora, Invest in Pomerania

Stan Sektora Usług dla Biznesu w Trójmieście – 2021

W kryterium ilościowym dominująca pozostaje, co charakterystyczne dla Trójmiasta, branża IT i R&D z coraz większą ilością centrów o zaawansowanych technologicznie procesach, zarówno wśród firm produktowych, jak i usługowych. W kontekście zatrudnienia, na szczególną uwagę zasługują Centers of Excellence (CoE), (i.e. PwC, State Street, Refinitiv, ), których relatywnie niewielka liczba, jest odwrotnie proporcjonalna do procentowego udziału w całkowitej liczbie pracowników Sektora.

Na koniec 2020 r. liczba centrów BSS wyniosła 162.

Raczej nikogo nie dziwi przewaga procentowa procesów z sektora IT w trójmiejskim środowisku BSS. Duży udział usług finansowych oraz wyraźne oddzielenie go od F&A pokazują silną pozycję regionu w takich obszarach jak anti money laundering (AML), czy know your customer (KYC) oraz obecność wielu CoE, wspierających te procesy.

Pomimo pandemii sektor nowoczesnych usług dla biznesu zanotował wzrost zatrudnienia w wysokości 5,8%, co ponownie potwierdza zrównoważoną gospodarkę i mocną pozycję regionu. **

** Nasz raport ma na celu pomiar bazy talentów dla sektora BSS, staramy się więc korzystać z dogłębnej znajomości rynku i sięgać w swojej metodzie poza oczywistych przedstawicieli tego sektora. W oparciu o profile specjalistów usług biznesowych badamy więc centra/firmy gdzie jest zatrudnionych 10 lub więcej odpowiednich osób (to najczęściej firmy IT) oraz firmy spoza sektora, w ramach których są działy operujące w modelu BSS. Dzięki temu możemy zmapować większy zakres kandydatów atrakcyjnych dla aktualnych i przyszłych inwestorów.

Z roku na rok zwiększa się podaż pracowników wielojęzycznych i obcokrajowców. Ma to bezpośredni związek z inkluzywną polityką migracyjną regionu oraz aktywnością w pozyskiwaniu zagranicznych kadr, specjalistów z całego świata.

Większość osób zatrudnionych w BSS pracuje w centrach pochodzących z Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Również największa liczba trójmiejskich centrów w większości ma kapitał pochodzący z tego właśniekraju. Kraje skandynawskie pozostają jednak na silnej pozycji w rankingu.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu wzorowo poradził sobie z technicznym przejściem na tryb pracy zdalnej, dostosowując lub wdrażając nowe narzędzia zarządzania czasem i efektywnością. Zdecydowanie większym wyzwaniem okazało się budowanie zaangażowania, komfortu psychicznego i identyfikacji pracownika z pracodawcą.

Sukces w transformacji i adaptacji do pandemicznych warunków pracy, a także zmieniające się preferencja samych pracowników wymuszają na większości firm w branży przeformatowanie dotychczasowego modelu i warunków pracy.

Z radością i dumą możemy stwierdzić, iż zdecydowana większość firm poleciłaby przyszłym inwestorom zarówno region pomorski jak i współpracę z Invest in Pomerania. Cieszymy się, iż kolejny rok, nawet tak trudny, możemy wspierać naszych inwestorów/ partnerów biznesowych.


Świadomość, słowo, które pomogło nam w Invest in Pomerania zmierzyć się z wyzwaniami roku 2020. Żadna lawina, trzęsienie ziemi czy tsunami nie równa się skutkom tego wirusa w skali globalnej.

Świadomość wskazal̥a nam potrzebę eksperymentowania z nowymi formami interakcji i komunikacji z naszymi inwestorami i klientami jeszcze przed pandemią oraz potrzebę wyposażenia ich w narzędzia finansowe i cyfrowe – interaktywne i przyjazne dla użytkownika. Portal rekrutacyjny, employer branding, międzynarodowe kampanie marketingowe i wiele innych. Wszystko dostępne dla naszego inwestora. Każdy z nich zwiększa naszą przewagę konkurencyjną.

Świadomość sprawiła, że szybko przemieściliśmy się między obszarami naszej działalności, od standardowych wizyt twarzą w twarz na miejscu, konferencji, szczytów i targów, które zostały odwołane lub przełożone, po skierowanie zasobów na spotkania z naszymi partnerami i tworzenie społeczności internetowych. Organizowaliśmy cykliczne spotkania networkingowe, na których poznawaliśmy ich wyzwania, udzielaliśmy aktywnego wsparcia i wzajemnej pomocy. Nasza mądrość i siła pochodzą ze społeczności profesjonalistów i organizacji – i to się nigdy się nie zmieni, niezależnie od tego, jaką przybierze formę.

Mogliśmy zobaczyć, jak zmieniał się świat BSS i biznesu, a świadomość dała nam bezcenny sygnał, że to „teraz”, i pozwoliło nam uchwycić kluczowy czynnik biznesowy: timing.

Jak to bywa w przypadku wszystkich katastrof, kurz w końcu osiada, wschodzi słońce i oświetla przetarte ścieżki i odkryte cuda. Pandemia to próba ognia, która wykuła nową i ulepszoną wersję sektora i samej lokalizacji.

Usługi biznesowe zaczęły badać potencjał wzrostu na długo przed końcem kryzysu, wiedząc, że są najbardziej odpornym i elastycznym sektorem, zdolnym do pozostania aktywnym i wydajnym pomimo globalnej pandemii.

Polska jest bardzo pożądanym miejscem docelowym zapewniającym najwyższą możliwą jakość przy najlepszych możliwych kosztach operacyjnych, mając przewagę nad bliskimi i dalszymi sąsiadami o podobnej skali.

Trójmiasto wciąż nadaje ton dzięki różnorodności i użyteczności oferowanych opcji na wszystkich możliwych frontach oraz bezprecedensowej jakości obsługi klienta – kluczowego czynnika w każdym biznesie.

Dziękujemy Wam za kolejny rok współpracy – bez względu na to, czy jesteście specjalistami w dziedzinie BSS, nieruchomości, doradztwa rekrutacyjnego, akademikami czy w innych. Jesteśmy przekonani, że nasz wspólny wysiłek przyniesie owoce w bliskiej i dalekiej przyszłości.

Wciąż wiele wisi na włosku – ważne decyzje korporacyjne, zmiany w środowisku pracy, nowa polityka home office i standardy organizacji spotkań czy konferencji. Bądźcie jednak pewni, że to tylko wstrzymanie oddechu w oczekiwaniu na odgłos pistoletu startowego. 

Jesteśmy gotowi, Trójmiasto jest gotowe!

Jesteśmy Invest in Pomerania

Po spowolnieniu wywołanym pandemią w 2020 roku, rok 2021 jest rokiem nadziei i dynamicznego rozwoju sektora IT w Trójmieście.

Myśląc naprzód, Invest in Pomerania przygotowuje swoje usługi, aby sprostać wymaganiom nowej rzeczywistości. Oprócz ułatwiania współpracy w szybko rozwijających się branżach (Aviation Hub) i technologiach (AI Pomerania), wspieramy networking i wymianę doświadczeń poprzez cykliczne spotkania branżowe, meetup’y i konferencje. Jesteśmy również zaangażowani w tworzenie bezpośrednich więzi między pomorskimi pracodawcami a globalną pulą talentów poprzez naszą kampanię Jobs@Pomerania.

Więcej o tym, czym się zajmowaliśmy przeczytasz tutaj

Zespół

Marcin Grzegory

Deputy Director, Invest in Pomerania

marcin.grzegory@Investinpomerania.pl

+48 609 860 090

Bartosz Wojtasiak

Project Manager – Business Services

bartosz.wojtasiak@investinpomerania.pl

+48 601 446 560

Paulina Śmigielska

Project Manager – Business Services

paulina.smigielska@investinpomerania.pl

+48 607 555 610

Aleksandra Moszyńska

Associate – Business Services Sector

aleksandra.moszynska@investinpomerania.pl

 +48 500 351 639

Anna Ciosek

Associate- Business Services Sector

anna.ciosek@investinpomerania.pl

+48 500 351 613

Tomasz Grabowski

Analyst

tomasz.grabowski@investinpomerania.pl

+48 573 161 556

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: